5 października 2013

399. słoiczki na bis

Muffiny:
a) brownies w słoiczku po maśle z orzechów laskowych
b) blondies w słoiczku po maśle z nerkowców
podane z truskawkami


Na śniadanie znów męczę słoiczki, a po śniadaniu znowu jak co sobotę barykaduję się na cały dzień w kuchni. A Was zostawiam z przepisem na 
ten chleb!

DWUKOLOROWE MUFFINY

     brownies
     30 g mąki pszennej 
     pełnoziarnistej
     35 ml maślanki
     pół roztrzepanego jajka
     łyżka stopionego masła
     łyżeczka gorzkiego kakao
     łyżeczka cukru trzcinowego
     duża kostka gorzkiej 
     czekolady
     szczypta sody oczyszczonej
     szczypta soli

     blondies
     30 g mąki pszennej 
     pełnoziarnistej
     25 ml maślanki
     pół roztrzepanego jajka
     łyżka stopionego masła
     łyżeczka cukru trzcinowego
     duża kostka białej 
     czekolady
     szczypta sody oczyszczonej
     szczypta soli

     +słoiczki po maśle z orzechów
     laskowych i z nerkowców

W dwóch miskach łączę ze sobą składniki na każde z ciast. Na koniec do masy brownies dodaję grubo posiekaną gorzką czekoladę 70% z wanilią burbońską, zaś do blondies waniliową białą czekoladę. Przekładam oba ciasta do słoiczków i wstawiam do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piekę je przez 25 minut. Podałam z truskawkami.

      
PUMPERNIKIEL
      
na zakwasie żytnim z żytem
(duży bochenek, 910 g)

176 kcal/100 g Białko 4,2 g Tłuszcz 1,2 g Węglowodany 43,6 g Błonnik 6,7 g

     100 g żyta
     300 ml wody

     150 g aktywnego
     zakwasu żytniego
     200 g mąki żytniej
     typ 2000
    100 g mąki żytniej
     typ 720*
     60 g melasy
     200 ml wody
     łyżka soli

Żyto zalałam wodą i gotowałam przez mniej więcej godzinę, by wchłonęło cały płyn, następnie odstawiłam je do ostygnięcia. Zakwas przełożyłam do miski, dodałam obie mąki, melasę, sól i ostudzone żyto i stopniowo dolewając wody zaczynam wyrabiać ciasto hakami. Gdy składniki dobrze się połączą, odstawiam miskę w ciepłe miejsce na dwie godziny, miksując ciasto po upływie każdej kolejnej godziny. Następnie przekładam masę do wysypanej mąką foremki i zostawiam w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na 4-5 godzin. Po upływie tego czasu rozgrzewam piekarnik do 200 stopni i wstawiam do niego naczynie z gorącą wodą. Wyrośnięty chleb wstawiam do nagrzanego piekarnika i piekę przez 30 minut, po czym zmniejszam temperaturę do 180 stopni. Po następnych 20 minutach wyjmuję bochenek z formy i dopiekam jeszcze kolejne 20 minut. Upieczony chleb studzę na kratce.



*skończyła mi się akurat mąka żytnia pełnoziarnista, więc uzupełniłam jasną, ale można użyć wyłącznie żytniej typ 2000

21 komentarzy:

  1. te słoiczkowe wypieki muszą być genialne! koniecznie bedę musiała zrobić;)
    gdzie dorwałaś truskawki?;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na targu, w krakowie jest ich jeszcze pełno. :D i smakują wspaniale!

      Usuń
  2. Z ogromną chęcią i ciekawością zabarykadowałabym się w kuchni razem z Tobą:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie się prezentują te słoiczki ;) Super, że dodałaś przepis na pumpernikiel ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. o jejku !! rozpływam się na myśl o tych pysznych muffinkach *-* szczególnie uwielbiam to masło z nerkowców :) i do tego truskaweczki <3

    OdpowiedzUsuń
  5. jeszcze się nie odważyłam zapiekać w słoiku ;)
    ten chleb wygląda super!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyglądają obłędnie! Chętnie porwałabym taki jeden wypełniony słoiczek :D

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda po prostu obłędnie ! Brak słów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Te truskawy jak serducha <3 A dzisiaj wybieram blondies :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Mniam, u Ciebie jak zawsze ogrom pyszności!
    Które słoiczkowe cudeńko smakowało bardziej?:.>

    OdpowiedzUsuń
  10. O, a ja już trzeci dzień piekę w słoikach. :D Trochę się ich nazbierało- po miodzie, maśle z nerkowców i 2 małe po tahini. Owsianki lekko mi się przejadły, a wypieki jednoporcjowe ze słoików są zdecydowanie lepsze od tych w zwykłych naczyniach. (;

    OdpowiedzUsuń
  11. ile teraz ważysz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ważę się od kilku miesięcy, w ubrania się cały czas mieszczę, więc tragedii póki co nie ma. :D

      Usuń
  12. a ja myślałam , że to będzie pyszna owsianka z cudownymi truskawkami na wierzchu , jednak i tak zawartość słoiczków mnie nie rozczarowała :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Który by tu wybrać? Najlepiej dwa! :) Koniecznie do wypróbowania.
    Takiego chlebka jeszcze nie robiłam, spróbuje!

    OdpowiedzUsuń

OBSERWUJĄ